+7 (495) 987 43 74 (ext. 33-04)
Join us -          
Рус   |   Eng

Authors

Kruglyjstol

Articles

Конкурентная политика и конкурентная среда в Российской Федерации

Конкуренция играет ключевую роль в экономической системе современной России. Конкуренция сохраняет равноправное положение участников экономических отношений — обеспечивает продавцам и покупателям свободу выбора. В условиях конкуренции покупатель имеет возможность выбрать из нескольких или многих продавцов необходимого ему товара. Такая же возможность имеется и у продавца — добровольно решить вопрос о географическом месте, времени и условиях предложения своей продукции. Конкуренция является необходимым условием существования, фундаментом всей рыночной системы — позволяет цене выполнять координирующие функции, служить индикатором наличия излишков или дефицита. Рынок существует только при наличии конкуренции. Конкуренция контролирует эффективность частного предпринимательства — заставляет структуры, неэффективно использующие имеющиеся ресурсы, покидать «поле экономической игры». Конкуренция — залог повышения эффективности бизнеса и экономического роста государства.

Read more...

Discussion at the panel discussion «Questions of theory of competition»

This publication is a detailed report following the panel discussion «Questions of theory of completion» where such topics as defense, evaluation and development of competition, understanding of competitiveness and other questions dedicated to the subject of theory of competition were discussed.

Read more...

Round-table discussion «The competition — a controversial ideal»

This publication is a detailed report of the round table discussion «Competition — a controversial ideal» organized by the Higher School of Economics and the Academy of National Economy under the Government of the Russian Federation in December 20, 2010. The round table were made by experts in the field of social and moral philosophy, economic sociol¬ogy, law and economics of industrial markets. At the round table were discussed various aspects of understanding the nature and content of the phenomenon of competition, its justification as a social phenomenon, and other issues of an interdisciplinary theory of competition.

Read more...